Virus i dubbel bemärkelse

Om dagens musikinspelning, diktuppläsningen och Tiktoks inflation.

Har under dagen besökt min vän Wilgot, som har hjälpt mig spela in musik till min kommande sketch. När den kommer ut vet jag inte ännu, det beror på om jag får tag i någon kunnig som kan filma skiten. I värsta fall spelar jag in den på egen hand, men det är ett jäkla jobb ska ni veta. Nu slog en tanke rot i mig. Kanske färdigställer jag sketchens storyboard, och ber en vän att filma efter min vision? Så får det bli. Trevligt!

Lördagens diktuppläsning ligger i riskzonen, vilket är förståeligt. Det är covid-19 som är inne och fördärvar, och det kan bli så att afternoon teat ställs in. Tråkigt, men en rimlig åtgärd i dessa tider. Covid-19 är ett virus i dubbel bemärkelse, både fysiskt och psykiskt. Dagens medielandskap har bäddat för en kollektiv oro. Och för att inte tala om alla restriktioner och allt som blivit inställt. Stormen kring viruset drabbar oss alla. Och fastän jag inte har covid-19 (gudskelov, men vem vet om det förblir så), sätter den sina spår djupt inne i mitt väsen. Min kropp är frisk men mitt sinne skadat.

Något jag har märkt med Tiktok är att snabba resultat utlovas, men att resultaten är mer eller mindre genomskinliga. Sen jag började i måndags har jag fått runt 80 följare, en siffra som tog fyra månaders reguljärt uppladdande på Vine att uppnå. Detta är en effekt av att Tiktok hyser mycket fler användare än vad Vine någonsin gjorde, och “for you”-funktionen (ett flöde som föreslår videos åt dig). Alltså, mycket lätt att växa snabbt. Men följarna har ett mycket lågt värde kontra andra plattformar, där mycket följare mer eller mindre garanterar stort engagemang. Snittanvändaren på Tiktok följer så många konton, som i sin tur laddar upp så många klipp, att det inte finns utrymme till alla. Sen hjälper det heller inte att Tiktok har två separata flöden, ett med de man följer och sen “for you”. Då användarna verkar spendera största delen av sin tid i “for you”-flödet, missar de helt enkelt vad som läggs ut i det andra flödet. Tiktoks problem är helt enkelt inflation. Men jag väljer ändå att stanna kvar ett tag, för att se om någon lösning kommer (och för att jag är fast nu).

Vänligen, Albin

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *